Att starta en flyttfirma i Göteborg – vad ska man tänka på?

18 apr

Flyttbranschen är en bransch med relativt låga trösklar att ta sig in i. Det krävs ingen formell utbildning och en halv karriärs erfarenhet för att starta sin egen flyttfirma. Däremot finns det en rad olika saker man måste tänka på, så som att ha rätt tillstånd, försäkringar och hur firman skall marknadsföras. I den här texten ger vi ett par exempel.

Att starta själva företaget

Många väljer att starta ett aktiebolag för sin flyttverksamhet, men det är inte ovanligt med enskilda firmor heller. Fördelen med ett AB är att ägaren inte kan avkrävas personligt ekonomiskt ansvar vid konkurs eller stämning, till exempel. Som du kanske känner till så krävs det ett startkapital på minst 50 000 kronor för att starta ett AB.

AB:et måste också ha ett namn, till skillnad från enskilda firmor, som egentligen bara kan heta sitt organisationsnummer om ägaren inte väljer något annat. ”AB” eller ”aktiebolag” måste finnas med i företagsnamnet. Väljer du ett vanligt namn, så som ”Flyttfirma i Göteborg AB” till exempel, så finns en risk att det redan är upptaget.

Tillstånd och försäkringar

Att starta en flyttfirma utan ett fordon blir svårt. Givetvis bör man ha minst ett fordon, men sannolikt kommer fler att behövas framöver, givet att det går bra för verksamheten. Dessa fordon kan köpas in på företaget, men det är inte ovanligt att hyra eller leasa heller. Mest ekonomiskt på lång sikt blir det att köpa in bilarna, men även att leasa kan vara förmånligt, om man har rätt avtal.

Även försäkringen är viktigt. Ska du flytta dyrt gods? Vad händer om något går sönder på vägen? Kan dina kunder känna sig trygga med att ni fraktar deras bohag i Göteborg? Tala med ditt bolag – eller gärna med flera bolag – för att hitta den optimala lösningen.

Besök en rutinerad flyttfirma i Göteborg. Här finns en rad tjänster för diverse kunder.

Marknadsföring

Det finns många flyttfirmor i Göteborg, och för att slå sig in på marknaden behövs sannolikt en del marknadsföring. Något som är populärt är att annonsera på nätet, och då inte minst i sökmotorer. Du kan till exempel köpa annonser när någon söker på ”flyttfirma i Göteborg” och få trafik som i hög grad bör vara konverterande. Med det sagt, så beror konverteringsgraden på en rad olika faktorer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *