Därför väljer företag att outsourca kundtjänst via chatt

23 sep

Det finns flera fördelar med att outsourca kundtjänst via chatt, telefon, mail eller social media. Primärt handlar det om att frigöra interna resurser dvs. samma orsak till varför att städning inte utförs av de anställda utan köps in externt. Men det finns även flera andra fördelar.

  • Frigör resurser
    En fara hos egenföretagare är att de vill ”göra allt”. Tanken är att de därmed spar pengar eftersom de inte köper in några externa tjänster. Men risken är att det blir precis tvärtom. De behöver lägga tid på att svara i telefon och på mail när de egentligen skulle lägga tid på att förhandla avtal eller knyta till sig nya kunder.

    Samma problem uppstår därmed även i större företag. Ska de anställda ha kommunikationen via chat, mail och telefon eller ska de primärt fokusera på affärsutveckling, orderhantering eller tillverkning? Genom att outsourca kundtjänst via chatt frigörs därmed den tid som annars behöver läggas på denna kommunikationsväg.

  • Rörliga kostnader i förhållande till behov
    En chatfunktion kan erbjudas valfria tider på dygnet. Butiken kan därmed flexibelt avgöra hur mycket support som ska ges och ändra detta över tid. Lika flexibelt är det att köpa in tjänsten från ett externt företag. Det finns därmed inte någon fast kostnad utan det blir en rörlig kostnad som tydligt följer behovet.
  • Ökad tillgänglighet i tid och språk
    E-butiken kanske vill ha hand om sin chatt dagtid samtidigt som de inte har personal som kan ta hand om den under kvällar och helger. I detta fall kan en outsourcad kundtjänst via chatt aktiveras vid dessa tider. Därmed ökas tillgängligheten i tid till kunden.

    Även tillgänglighet gällande språk kan skapas med samma lösning. De kunder som vill chatta på engelska kopplas till en engelskspråkig operatör som därmed kan hjälpa till.

Att outsourca kundtjänst via chatt

Oavsett om företaget väljer att outsourca kundtjänst via chatt, telefon eller mail så handlar det alltså om att ge företaget en extra resurs gällande kommunikation mot kunder. Av de företag som anlitar denna tjänst är det vanligaste alternativet att det sker i kombination med att de själva även har en del av kundkontakten. Outsourcing innebär i detta fall en komplettering mot befintlig support. Därmed kan det skapas ytterligare öppettider för supporten, fler språk eller att företaget får avlastning under tider då det krävs extra mycket arbete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *