Att se till så toaletterna på kontoret är rengjorda är inte bara en nödvändighet utan även en säkerhetsåtgärd som för såväl dina anställda som dina kunder. Badrummen är ett av de mest välbesökta områdena på vilket kontor som helst. Därför behöver de dagligen städas ordentligt. På ett större företag sköts ofta denna städning av städpersonalen, men på mindre företag kan du antingen behöva utföra detta arbete själv eller anlita en firma som kan ta hand om all din kontorsstädning i Stockholm, inklusive städningen av toaletterna.
Om du ska städa toaletterna själv kan du följa nedanstående steg för att säkerställa att resultatet av städningen blir bra:
- Börja med att rengöra själva toalettstolarna. Tänk på att även sitsen och locket på stolarna måste våttorkas, samt utsidan av dessa. Använd gärna ett rengöringsmedel som är särskilt framtaget för rengöring av toalettstolar, för att få dem att bli såväl rengjorda som väldoftande.
- Handfat och andra faciliteter på toaletten behöver även dem desinficeras.
- Golven behöver både sopas och moppas.
- Glöm inte att fylla på toalettpapper och handdukar samt flytande tvål i behållarna.
Viktigt att tänka på för kontorsstädning omkring Stockholm
När du ska anlita ett externt företag för kontorsstädning nära Stockholm eller i själva staden, bör du vara noga med att specificera städningen av toaletterna. Om toaletterna inte underhålls kommer de utgöra en grogrund för bakterier och andra sjukdomsframkallande mikrober. För såväl din egen som dina anställdas och kunders säkerhet och hälsa är det därför viktigt att de städas på regelbunden basis. Det är nödvändigt att de personer som besöker toaletterna har möjlighet att tvätta och torka sina händer ordentligt, för att förhindra spridningen av bakterier och smittsamma sjukdomar.
Utöver städning av toaletterna bör det också framgå i avtalet att även andra utrymmen på kontoret ska städas såsom fikarummet, skrivbord, stolar, golv samt att tömning av soporna ska se. Om du har tryckt material i form av broschyrer, tidningar eller liknande som till exempel är utplacerade i lobbyn eller receptionen, bör du se till att även dessa är rena och inte ligger och dammar. Kontrollera också att informationen i dessa är uppdaterad och inte föråldrad.