Vad är bäst mellan att boka föreläsare på 90 minuter – eller boka en tvådagarskurs inom samma ämne? Det beror på förutsättningarna och vad målet är med utbildningen.
De flesta företag avsätter både tid och pengar till kompetenshöjande verksamhet. Det kan vara litteratur som de anställda kan läsa likväl som att boka föreläsare eller längre utbildningskurser. Vad som är bäst är delvis beroende på hur de anställda anser sig kunna ta till sig information. Samtidigt handlar det om vad målet är med utbildningen. I följande exempel önskar ett företag ge utbildning till de anställda kring mediaträning – vilken väg är bäst för dem?
Boka föreläsare
- Billigare
Vad det kostar att bjuda in en föreläsare till arbetsplatsen, eller till konferensanläggningen, varierar framförallt utifrån hur populär personen är som föreläsare. De mest kända i Sverige kan ta mycket stora summor per tillfälle. Men generellt är det i alla fall billigare än att åka på en längre utbildning. - Passar flera
Oavsett om det är en föreläsare som pratar om mediaträning, bergsklättring eller har kåserier så kan de flesta lyssna. Detta förutsatt att personen är duktig på att hålla intresset uppe hos åhörarna. De flesta kan tycka det är intressant att höra livsöden m.m. utan att man har ett speciellt intresse. Skulle det vara ointressant så handlar det ju ändå bara om 60 – 120 minuter. - ”Ögonöppnare”
Att boka föreläsare kan vara första steget – som sedan avgör om en längre kurs även behövs. Hur ska de anställda veta om de är intresserad av mediaträning när de knappt vet vad det är? Kommer de vilja gå en kurs när de inte insett behovet av denna kunskap? Att boka föreläsare kan därmed vara ett effektivt sätt att skapa intresse. Med andra ord som en ”ögonöppnare” för vad en kurs skulle kunna ge.
Längre kurs
Den stora fördelen med att boka en längre kurs är den kunskapsnivå som förmedlas till deltagarna. Det är extremt stor skillnad mellan att lyssna på en föreläsare en timme – och att gå på en tredagarskurs med teori och praktiska övningar.
Föreläsning kan vara en ”teaser” och de som sedan har intresse att fördjupa sig i mediaträning kan gå den längre kursen. På detta sätt kommer företaget även enbart skicka de anställda som verkligen är intresserade av att vidareutbilda sig inom området.