Sen det blev tillåtet för privata aktörer att driva LSS-företag, har en rad företag dykt upp på marknaden. Många tycker om detta – faktum är att de som har ett stödbehov på över 20 timmar i veckan, i huvudsak använder sig av privata assistansbolag för sin hjälp. Bland de som har stöd från kommunen (och ett hjälpbehov på under 20 timmar i veckan) är det ungefär hälften som vänder sig till den privata marknaden.
Många upplever helt enkelt att det är bättre, även om det är en fråga för debatt, givetvis. När nya assistansbolag ska slå sig in på marknaden kan de behöva ganska aggressiv marknadsföring för att komma igång. Även etablerade aktörer behöver nya kunder, givetvis, och kan dra nytta av att marknadsföra sig.
Många väljer att annonsera på sökmotorerna, och då kanske främst Google, som ju är den största och mest välkända. Här finns det mest trafik att hämta, helt enkelt. Men hur marknadsför man sig här egentligen? Här tittar vi på hur assistansbolag i Örebro gör det.
Förmedlingstjänster inom assistas dominerar
Vid en sökning på ”assistansbolag Örebro” på Google, är det förmedlingstjänster som dominerar de betalda sökresultaten. Sannolikt har de lägre inkomster per affär, och kanske är de helt enkelt medvetna om vad digital marknadsföring faktiskt kan ge. Kanske är assistansbolagen bara mer blygsamma – det kan vi endast spekulera om. Både första- och andraplatsen är det förmedlingstjänster som innehar. Först på tredjeplatsen kommer ett faktiskt assistansbolag från Örebro. Även fjärdeplatsen innehas av ett sådant.
Besök denna sida för personlig assistans i Örebro.
Hemsida inom ramen för personlig assistans
Ett av bolagen har den exakta sökningen i början av sin title, medan det andra enbart har ”assistansbolag”. Många anser att den bästa vägen att gå är att göra som det första bolaget, eftersom det kan annonsens relevans och därmed höja dess quality score i Adwords, vilket i sin tur bidrar till att företaget som annonserar betalar ett lite lägre pris.
Båda företagens description saknar dock en tydlig call to action, vilket många marknadsförare anser det brukligt att ha. Den ena avslutar med ”skräddarsydda lösningar”, medan andra avslutar annonsen med ”vikariepool”. En del skulle argumentera för att det vore bättre med till exempel ”Kontakta oss nu”, eller ”Boka ett möte med oss redan idag”. Samtidigt tycks inte den digitala konkurrensen vara så stor som den kan vara i andra nischer – och de klarar sig kanske utmärkt utan detta.