Allt fler blir bekanta med begreppet sökmotoroptimering. Det är ett sätt att få din verksamhet att synas, utan att du behöver betala per klick, så som du gör med till exempel Google Ads, Facebook eller Instagram. Trafiken du får kan vara billig och högkonverterande. Det kan också stärka ditt varumärke – bara att du syns högst upp på Google kan vara förtroendeingivande.
Haloeffekten i sökmotoroptimering
Att god sökmotoroptimering stärker förtroendet för din verksamhet kan tillskrivas haloeffekten. Termen används ibland inom marknadsföring och syftar på det psykologiska fenomenet där man tillskriver någon eller något goda egenskaper som egentligen inte finns. I det här fallet kan intrycket av ditt varumärke öka starkt bara genom att synas högt upp i Google – det är förtroendeingivande, helt enkelt.
Sökmotoroptimering är långsiktigt
Att nå goda positioner med sökmotoroptimering kan ta tid – i synnerhet om din verksamhet är förknippad med sökord som har hög konkurrens. Vissa branscher är betydligt mer exponerade än andra. Även om det tar tid för ditt huvudsökord att ranka, finns det säkerligen mindre sökord du enklare kan synas på. Verktyg finns som gör att du kan hitta relaterade sökord till just din verksamhet. Mindre fraser som innehåller flera ord brukar kallas för long tails. Dessa är det vanligen mindre konkurrens om, vilket gör det enklare att synas på dem. Å andra sidan är det inte heller lika många sökningar, men flera long tals kan bidra till en signifikant ökning av beställningar.
Vad tittar sökmotorerna på?
När sökmotorerna bedömer rankingen för en webbplats så är det många faktorer som tas i åtanke. Det är vanligt att man delar upp dessa faktorer i tre olika kategorier:
- On Page. Det vill säga det som syns på sidan, så som content, rubriker, titlar och nyckelordsfrekvens.
- Länkar. Om många (och gärna starka och relevanta) domäner länkar till din webbplats, skickar det förtroendesignaler till sökmotorerna, som kan ranka din sajt högre i resultaten.
- Teknisk optimering. Sidans laddningstid, SSL, mobilanpassning och svarstider är exempel på saker som brukar finnas under “teknisk optimering”.
Göra det själv eller anlita en byrå?
En del väljer att göra sökmotoroptimering själv, men det är mycket vanligt att man anlitar en byrå som gör jobbet. Det kan vara en ganska hög tröskel för att komma igång med det – men en duktig byrå kan börja hjälpa dig på en gång.